روش های نو تبلیغاتی برای انتخابات شورای دانشآموزی
استفاده از مراسم صبحگاه و زنگ تفریح مسئولین برگزاری انتخابات باید برنامهریزی لازم در این خصوص را انجام دهند و به تمامی نامزدها زمان لازم برای صحبت در مورد برنامههای خود را بدهند. …
طراحی پوسترهای تبلیغاتی با محتوای جذاب …
استفاده از عکس نوشت های ساده و در عین حال خلاقانه
برای انتخابات شورای دانش آموزی طرحها و روش های جدید های متفاوتی میتوان ارائه داد. یکی از عوامل تأثیرگذار در پیروزی اعضای نامزدشده استفاده از روش های جدیدهای تبلیغاتی جذاب برای انتخابات و تلاش برای جلب نظر سایر دانشآموزان است. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا چند روش های جدید تبلیغاتی جالب و منحصر به فرد از تبلیغات دانش آموزان در شورای دانش آموزی مدارس کشور را ارائه دهیم تا با انتخاب هر یک از آنها ضمن آشنایی با روشهای تبلیغ در مدرسه، احتمال موفقیت خودتان را در انتخاب شورا افزایش دهید.
ائتلاف دانش آموزی؛
یک روش های جدید منحصر به فرد برای برگزاری انتخابات در مدرسه
یکی از روش های جدیدهای جالب تبلیغ در انتخابات شورای دانش آموزی که کمتر در مدارس مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از ائتلافهای دانشآموزی است. در این روش دانش آموزان از چند کلاس مختلف انتخاب شده و به ائتلافهای چند نفره تقسیم میشوند. سپس هر ائتلاف به صورت جداگانه اقدام به تبلیغ در میان دانش آموزان میکنند. روش کار در این ائتلافها بدین گونه است که اعضای هر ائتلاف ضمن تبلیغ روشها و برنامههای خودشان، باید سعی کنند تا برای سایر اعضای ائتلاف نیز رأی جمع کنند. به این ترتیب، هر یک از اعضای ائتلاف تلاش میکنند تا برای همگروهی خودشان نیز تبلیغ کنند.
با این روش بازده تبلیغات بالاتر رفته، هزینه تبلیغاتی برای هر یک از افراد کاهش مییابد و احتمال موفقیت اعضای کاندید در انتخابات شورای دانش آموزی نیز بالاتر میرود.
همچنین ائتلافبندی دانشآموزان باعث میشود تا بچهها کارگروهی، مشورت و تعامل با همدیگر را نیز تمرین کنند، برای حضور در انتخابات سطح استانی و کشوری در آینده آماده شوند و درگیری بیشتری با انتخابات پیدا کنند. لازم به ذکر است با این روش جذابیت انتخابات در مدرسه تا چندین برابر افزایش یافته و شور و هیجان زیادی در مدرسه ایجاد میشود.
نکات تکمیلی:
با توجه به اینکه، مسئولین برگزاری انتخابات باید سهمیه هرپایه در شورا را از قبل مشخص کنند، بهتر است که اعضای ائتلاف از پایههای مختلف انتخاب شوند تا امکان رایآوردن اعضا بیشتر و بیشتر شود و هرکدام از اعضای ائتلاف بتواند رای دانشآموزان هم کلاسی و هم پایهای خود را برای ائتلاف خود جمع کنند.
با توجه به هیجان زیادی که ممکن است بعد از ائتلافبندی و انتخابات در مدرسه به وجود آید، بهتر است تا مسئولین مدرسه در حین و بعد از اجرای انتخابات به نامزدها آموزشهای لازم را ارائه دهند تا رقابت کاملا سالم برگزار شود.
روش های جدید تبلیغاتی برای انتخابات شورای دانشآموزی
1. استفاده از مراسم صبحگاه و زنگ تفریح
مسئولین برگزاری انتخابات باید برنامهریزی لازم در این خصوص را انجام دهند و به تمامی نامزدها زمان لازم برای صحبت در مورد برنامههای خود را بدهند. البته اگر ائتلاف بندیها انجام شود، میتوان برای هر ائتلاف زمان مشخصی در نظر گرفت.
صحبت کردن پشت میکروفون و در جمع علاوه بر اینکه میتواند به نامزدها کمک شایانی برای جمع آوری آرا کند، هم چنین اعتماد به نفس آنها را نیز افزایش میدهد و باعث تقویت مهارت ارتباط موثر در آنها نیز میشود.
ذکر این نکته ضروری است که مسئولین مدرسه ( معاون پرورشی) باید قبل از مراسم به دانشآموزان مهارتهای لازم برای سخنرانی را آموزش دهند تا ارائه برنامهها با مشکلی مواجه نشوند، چرا که این مشکل میتواند تا مدتها عواقب نامطلوبی به همراه داشته باشد و ترس زیادی از صحبت کردن در جمع در دل دانشآموز ایجاد کند.
2. طراحی پوسترهای تبلیغاتی با محتوای جذاب
روش تبلیغاتی مرسوم دیگر استفاده از پوسترهای تبلیغاتی است که در اکثر مدارس و انتخاباتها مورد استفاده قرار میگیرد.
بهتر است از قبل متصدیان برگزاری انتخابات مکان هایی را برای چسباندن این پوسترها مشخص کنند تا تمام محیط مدرسه توسط نامزدها اشغال نشود.
از چه جملاتی برای جذب استفاده کنیم ؟
اگر میخواهید مدرسهای نمونه داشته باشیم، به (نام کاندیدا) رأی بدهید.
خوشحالم که بهترینها به من رأی میدهند: (نام کاندیدا)
بچههای امروز، دانشمندان فردا هستند: (نام کاندیدا)
سعی و تلاش برای داشتن مدرسهای بهتر: (نام کاندیدا)
به من رأی بدهید تا تنوع اردوها بیشتر شود: (نام کاندیدا)
بیا و باغ امید مرا بهاری کن/محبتت را با رأی به من ثابت کن. رأی ما: (نام کاندیدا)
دوستان پرمهرم، ای تندیسهای طراوت، ای آیههای بهار، ای عزیزان دل، ای آرزوهای شکفته، من در این انتخابات لطف رأی شما را میطلبم. مهرتان مدام و لطفتان مستدام. رأی شما: (نام کاندیدا)
بیا ز شوق محبت در طلیعه مهر/ ترانهساز دل غمگسار هم باشیم. رأی من و شما: (نام کاندیدا)
کنون که بانگ صداقت ز لطف میآید/ بیا، بیا که در این دوره یار هم باشیم. رأی شما و یار شما: (نام کاندیدا)
انسانهای رشد یافته و کمال یافته در کارهایشان مشورت میکنند و این ویژگی از شدت تدبر و بیداری و هوشیاری آنان در امور است. رأی ما: (نام کاندیدا)
ای نرگسهای عاطفه، ای بنفشههای مهربانی، ای شبنمهای پاک سحری، ای سوسنهای سخندان، ای غنچههای مهرپرور، ای روزنههای رشد، ای دوستان عزیز و محبوبم، نسیم بهاری رأی شما موجب رویش گل باغ مدرسه ماست.
حضور سبز و استوار شما در این انتخابات با رأی به (نام کاندیدا) پرصلابت و با طراوت باد.
باید با تلاش و کوشش به دریا رسید، مثل رود خروشان بود، مثل کوه بلند و سرافراز بود، باید تا اوج آسمان پرواز نمود، دلم میخواهد جوانه بزنم، پر از شکوفه شوم و فضای مدرسه را بهاری کنم.
فرشته گلم با گل رأی خود، مدرسه را گلباران کن. رأی من، رأی تو، رأی شما و رأی همه فقط: (نام کاندیدا)
با رای مثبت شما می توانم اهداف شورای دانش آموزی را تحقق بخشم و شما، مدرسه و ایران عزیز را با یاری و همیاری شما سرافزار و سربلندتر نمایم.
نمونههای بالا جملاتی هستند که در مدارس مختلف مورد استفاده قرار گرفتهاند، در صورتی که شما نیز جملات این چنینی سراغ دارید، آنرا در قسمت دیدگاهها مطرح کنید، تا سایرین کاربران رایاد نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
3. استفاده از عکس نوشت های ساده و در عین حال خلاقانه
برای تبلیغات انتخابات لازم نیست همیشه به سراغ گزینههای آماده برویم. گاهی لازم است از خلاقیت بچهها استفاده کنیم و با کمترین هزینه به نتایج درخشانی برسیم.
مثلا برای اجرایی کردن این پیشنهاد کافی است کاغذها و بنرهایی که از مراسمات قبل در مدرسه مانده و دیگر قابل استفاده نیست را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم و سپس از آنها بخواهیم با اسپری، مداد رنگی، مداد شمعی و … طرحهای تبلیغاتی ساده و در عینحال خلاقانه تولید کنند.
چگونه در تبلیغات شورای دانش آموزی موفق شویم ؟
۴ نکته پیرامون تبلیغات شورای دانشآموزی
حالا که از اهمیت شعار تبلیغاتی باخبر شدهاید و با دیدن آن فهرست بلندبالا احتمالاً روش های جدیدهایی برای شورای دانشآموزی در ذهنتان ایجاد شده است، میدانید که یک شعار سطح پایین خندهدار، لزوماً شما را به صندلی یک فرد برگزیده نمیرساند، پس بهتر است سراغ نکاتی برویم که شما را در رسیدن به هدف یاری میکنند.
۱) سمتی را که به دنبالش هستید بشناسید
همانطور که میدانید و از نامش هم پیداست، شورای دانشآموزی متشکل از ۶ تا ۸ نفر است که هرکدام در این شورا سمت خاصی دارند که بهتبع آن وظایف و قدرت متفاوتی خواهند داشت. این سمتها شامل رئیس شورا، معاون شورا، بازرس شورا، سخنگوی شورا، منشی شورا، دستیار منشی (اختیاری)، مسئول پشتیبانی و دستیار مسئول پشتیبانی (اختیاری) است.
اگرچه نیاز نیست در متن تبلیغاتی خود مستقیماً اشاره کنید که من میخواهم فلانکارۀ شورا شوم تا فلان کار را انجام دهم، اما دانستن این موضوع قبل از ورود به عرصۀ انتخابات دانشآموزی، میتواند دید خوبی برایتان ایجاد کند و به دنبال آن شعارهای بهتری هم میتوانید بنویسید.
مثلاً بازرس شورا نقش نظارتی بیشتری دارد، پس میتوانید اگر دنبال این سمت هستید، در شعارهای خود از برقراری نظم و انضباط در مدرسه خبر دهید.
۲) پرسونای رروش های جدیدندگانتان را بشناسید
منظور از پرسونا درواقع ویژگیهای افرادی است که قرار است به شما رأی دهند. خب مشخصاً تمام افراد واجد شرایط رأیدادن، دانشآموز هستند؛ اما این تنها نقطۀ مشترک است و شما باید بدانید دقیقاً چه کسانی را میخواهید بهسمت خود بکشانید. برای اینکه این پرسونا را مشخص کنید، به چند سؤال زیر پاسخ دهید:
این افراد در چه مقاطعی تحصیل میکنند؟
روز خود را در مدرسه چگونه میگذرانند؟
بزرگترین چالشی که در مدرسه با آن روبهرو هستند چیست؟
دنبال ایجاد چه تغییراتی در مدرسه هستند؟
دلیل اصلی رأی آنها به شما چه خواهد بود؟
با پاسخ به این سؤالات، شما قادر خواهید بود رروش های جدیدندگان بالقوه به خودتان را بشناسید. مثلاً اگر مقاطع بالاتر از شما نیز در مدرسه هستند، باید دنبال راهکارها و شعارهایی باشید که افراد بزرگتر از خودتان را نیز راضی کند. یا مثلاً اگر مشکل اصلی دانشآموزان در مدرسه امکانات رفاهی است، باید در تبلیغات خود به این موضوعات حتماً اشاره کنید. ازجمله دیگر موضوعات، مشکلات آموزشی، نبود فضای کتابخانهای، نبود آزمایشگاه، پاسخگونبودن مسئولان مدرسه و… است که میتوانید در نظر داشته باشید.
۳) ائتلاف تشکیل دهید
همانطور که احتمالاً در انتخابات مختلف ملی مانند انتخابات ریاستجمهوری و… دیدهاید، معمولاً هر فرد به پشتوانۀ حزب و ائتلاف خاصی وارد صحنۀ انتخابات میشود. این ائتلافات معمولاً دارای اهداف مشترکی هستند که در درون خود یک یا چند نفر را بهعنوان کاندیدا انتخاب، و به رروش های جدیدندگان معرفی میکنند.
در مدرسه بهخاطر جامعۀ کوچکی که وجود دارد، شما برای ایجاد این ائتلاف راه سادهتری پیش رو دارید. با تشکیل ائتلاف که نفرات آن معمولاً به اندازۀ تعداد سمتهای موجود در شوراست، شما میتوانید به شعارهای خود نظم و هدف ببخشید و با استفادۀ نیروی جمعی، تبلیغات خود را بیشتر کنید و روی افراد بیشتری تأثیر بگذارید. در این نوع ائتلاف، معمولاً خلاقیت افزایش پیدا میکند و اگر بهجای بحث و جدل سراغ گفتوگو و حل مسئله بروید، ائتلافها میتوانند به نتیجه برسند.
۴) در چارچوب قوانین از شبکههای اجتماعی استفاده کنید
جدا از بحث کرونا و مجازیشدن چندسالۀ تمام فعالیتهای مدرسه که باعث شد حتی کسانی که علاقۀ چندانی به استفاده از این پلتفرمها ندارند وارد آن شوند، شبکههای اجتماعی همچنان ابزاری قدرتمند درجهت گسترش و هدفقراردادن مخاطبان محسوب میشوند. اگر شما در این فضا هستید و قوانین انتخابات مدرسهتان شما را از تبلیغ در این فضا منع نمیکند، میتوانید بیشترین بهره را از آن ببرید؛ چون با حضور حداکثری افراد در این پلتفرمها، شعارهای شما میتوانند بهتر دیده شوند.
درنهایت نیز به این نکته توجه داشته باشید که شعارها اگرچه باید تأثیرگذار باشند، اما لودگی و سطحی و محدود کردن شعارها به مواردی که صرفاً باعث خندیدن میشوند، معمولاً نتیجهبخش نیستند و بهتر است قبل از واردشدن به کارزار انتخابات، به این فکر کنید که دقیقاً هدف شما و همائتلافیهایتان از ورود به شورا چیست.
اگر میخواهید مدرسه آی آباد داشته باشید به فاطیما حسینی رای دهید
ما نمی توانیم به تو رای بدیم هرکس که تو مدرسه خودمون هست به آن ها رای میدهیم
شت